26-06-2015 - Reisverslag uit Banff, Canada van RoCaRo - WaarBenJij.nu 26-06-2015 - Reisverslag uit Banff, Canada van RoCaRo - WaarBenJij.nu

26-06-2015

Door: ca

Blijf op de hoogte en volg RoCaRo

28 Juni 2015 | Canada, Banff

26-06-2015

De spare ribs van de Elk zijn een echte aanrader! Boterzacht, je hebt geen mes nodig, het vlees valt bijna vanzelf van t bot. Na t eten kijken we eerst wanneer de bus weer terug gaat en hebben we nog tijd genoeg voor een wandeling door Banff en t kopen van een paar kaarten. En natuurlijk voor t vinden van een cache. Het centrum van Banff is niet zo heel groot en ontzettend toeristisch, vergelijk het maar met Valkenburg aan de Geul. Een echte aanraden mocht je ooit eens in deze streek komen. Tegen 21.20 vertrekt onze bus weer en binnen 10 minuten staan we weer aan de camper. Eigenlijk zijn dit soort busritten hier heel slim aangepakt, de bus heen is gratis en voor de terugrit betaal je $2. Ze weten dat alle campings een stuk hoger liggen als t centrum dus als alle toeristen uitgeshopt en moe zijn willen ze niet meer die berg oplopen, hoppa $2 (€1,40)! En nog iets heel slims van ze hier zijn de ansichtkaarten, je betaald $2,99 per kaart. Dat vonden we best prijzig totdat we erachter kwamen dat die prijs inclusief postzegel is, die zit er standaard opgeprint. Ongeacht streekpost of naar t buitenland.

In ieder geval weer terug bij de camper. De kaarten geschreven en nog even wat drinken. Omdat we in de laatste rij staan, vlakbij een doorgaande weg zien we ineens auto's in de rem gaan en een kleine file ontstaan, wat zou daar aan de hand zijn? Robert zit nog net t votje van een hert in het bos verdwijnen. Toch maar even gaan kijken, maar wel voorzichtig. Voor t zelfde geld is het een beer, daarvoor zijn we uitdrukkelijk gewaarschuwd door de campingeigenaren. Helaas is er niks meer te zien, jammer! Omdat we last hebben van steekmuggen gaan we in de camper zitten maar laten t gordijn open aan de straatkant. En net als Robert zijn broek heeft uitgedaan valt hij bijna om van verbazing, een groep herten loopt voor op straat! Ik heb Robert nog nooit zo snel zijn broek zien aanschieten, zelfs nog niet wanneer er een nieuwe cache uitkwam..... Snel naar buiten met de camera. Het is niet te geloven, zo'n 10 herten lopen op nog geen 20 meter van onze camper. Op hun gemak van het gras knabbelend. Weer gaan auto's op de rem en mensen op de camping beginnen ook door te krijgen dat er iets bijzonders te zien is. Ineens hebben ze er genoeg van en steken ze onder gebrul de straat over om in t bos te verdwijnen. Met dit plaatje op ons netvlies kruipen we onze bedjes in, WAUW!

Omdat we vandaag niet zo heel ver hoeven te rijden doen we het rustig aan. Buiten aan de picknicktafel ontbijten met een prachtig uitzicht, wat kan eens mens nog meer wensen! Richting de douches en genieten van t heerlijke warme water. . Alles afkoppelen en richting Banff om te tanken en een paar dagen proviand in te slaan. Ansichtkaarten op de post en Lake Louise here we come!

Na een 55 kilometer komen we aan bij t plaatsje en dan is het nog een kleine 4 kilometer tot aan t meer. Gelukkig vinden we meteen een prima plek voor onze RV. Na een korte wandeling staan we aan het meer en bij de aanblik ervan valt ons de mond open. We hebben foto's ervan gezien maar niks kan op tegen de echt aanblik! Een prachtig turquoise kleurig meer met indrukwekkende bergen met meters sneeuw. De berg draagt de naam Queen Elizabeth en het meer is vernoemd naar haar dochter Louise. Op informatieborden rondom t meer kunnen we lezen dat t meer op z'n diepst 70 meter is en in de zomer is t water zo'n 10 graden. We voelen aan t water en het is echt ongelooflijk koud. In t meer komt het smeltwater van de 6 omliggende gletsjers samen, dat verklaard meteen de watertemperatuur. Door t smeltwater worden de stenen eronder vermalen en t gruis wordt door t water meegenomen naar het meer. Het gruis absorbeert alle kleuren behalve turquoise, et voilà daar hebben we de prachtige kleur! Er is een wandelpad langs het meer van een kilometer of 2 naar de andere kant. Normaal gesproken niet een afstand waar we onze handen voor omdraaien maar aangezien het een graad of dertig is in de volle z'n valt het best tegen. Onderweg genieten we van de kano's die op t meer te vinden zijn. Dat gaan we straks ook doen. Aan de andere kant heb je een mooi uitzicht op Chateau Lake Louise, een mega hotel wat in eerste instantie (1890) is ontstaan vanuit een blokhut. Dan maar weer terug naar t begin en kijken bij de bootjes. Daar aangekomen zien we dat een half uur $45 kost en een uur $65, goh dat zijn nog eens aanbiedingen...... Nee dat gaat m dus niet worden! We zoeken de camper op en genieten van een late lunch.

Hierna zoeken we de camping op en genieten we van de rust die er heerst. Bij het doorbladeren van de informatie die we hebben gekregen zien we tot onze stomme verbazing dat er om het tent gedeelte van de camping een elektrisch hek staat die om 22 uur aangaat! Hier zitten de grizzly beren dus echt, gelukkig hebben wij aan de ene kant een snel stromende rivier en aan de andere kant de Canada Pacific Railroad. Na het eten maken we een ommetje langs de rivier maar al snel slaat de pret om. We worden langs alle kanten lekgeprikt. Binnen no time kunnen we een aantal muggenbulten toevoegen aan onze collectie. Dan maar terug naar de camper. Tijd voor de drankje en naar bedje toe. We hebben een onrustige nacht, zou het komen door de dreiging van de beren, of dat t erg koud is (graadje of 10), of de trein die vannacht is langsgereden? Het doet er niet toe, we hebben de dag mee! Met kop koffie en boterham naar buiten, hier is t nu lekker muggenvrij maar ijskoud dus vesten en lange broeken aan. Onvoorstelbaar dat t over een uur of 2 dusdanig warm is dat we de korte broek en een mouwloos shirt aankunnen. Naar de douches is het een behoorlijk eind lopen maar dat hebben we zelf zo geboekt. De douches vallen enorm tegen ze zijn smerig, alles wat ijzer is roest en er is van alles kapot. Gelukkig hebben de crocs aan dus dat scheelt alweer enorm. We moeten douchen want op de camping van vandaag is niks, dat is compleet back to basic. Hier geld ook het principe first in first served dus we moeten op tijd zijn want vol is vol. Tegen 9.30 uur koppelen we af en gaan we op pad.

• 29 Juni 2015 - 16:22

Dineke:

Leuk om jullie belevenissen mee te lezen. Wat een gave reis zijn jullie aan het maken.. Ik denk dat jullie nog weleens een beer tegen komen....

Groetjes...