Lekker luie dag - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van RoCaRo - WaarBenJij.nu Lekker luie dag - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van RoCaRo - WaarBenJij.nu

Lekker luie dag

Blijf op de hoogte en volg RoCaRo

13 Oktober 2016 | Verenigde Staten, New York

Vandaag staat er rustig aan doen op t programma, de downtown en upptown ronde van de Bigbus. Zoals ik in mijn vorige verslag al vertelde hebben we de laatste dagen bewust rustig gehouden in aanloop naar de terugreis zaterdagnacht. Een hele goede vooruitblik van ons want de indrukken van de laatste dagen plus en wennen aan t tijdsverschil beginnen we te merken. Nu tijd om niet meer te hollen in New York tempo maar rustig genieten van al dat moois, het tempo in Nederland lijkt nu slakkentempo. En daar is absoluut niks mis mee! Voor onze begrippen van de afgelopen 3 dagen zijn we laat wakker, rond 6 uur...... We douchen en ontbijten en toch staan we al tegen 8.30 uur bij de kaartverkoop van de Bigbus. Op de een of andere manier hebben we de metrolijnen onder de knie. Vraag ons niet hoe maar we snappen wanneer we uptown of downtown hebben, wanneer we de gele lijn of de rode moeten hebben, welke uitgang we moeten hebben om te zijn waar we moeten zijn. Als we t zouden moeten gaan uitleggen snappen we er waarschijnlijk niks meer van maar op de een of andere manier hebben we een soort logica ontdekt/ ontwikkelt.

Terug naar kaartverkoop Bigbus. Omdat we de New York pass hebben voor 7 dagen kunnen we 48 uur gebruik maken van deze bus van 8 tot 18 uur. Voor $15 kunnen we een avond kaartje kopen. Die maakt weer een hele andere ronde en gaat zelfs de Manhattan Bridge over naar Brooklyn plus je ziet alles in t donker. Nou daar hebben we wel oren naar. We krijgen alle kaarten en gaan meteen in de rij staan voor de downtown route.

Binnen 5 minuten zitten we achter in de bus en kan de pret beginnen. We komen langs alle prachtige gebouwen, de meeste ervan hebben we de afgelopen dagen van dichtbij mogen bewonderen. We gaan via de wijken Koreatown, Flat Iron District, Union Square, Noho, Soho en Financial District. Bij Battery Park is er een splitsing tussen de downtown en de Brooklyn Bridge tour. We stappen toch weer op de downtown route. We mogen morgen nog een keer, doen we de Brooklyn tour dan wel! We gaan verder langs de WTC's en volgen West St. voor een lange tijd. West St loopt langs de Hudson River, de beroemde rivier waarop ooit een vliegtuig een noodlanding heeft gemaakt. Via Chelsea en Madison Square Garden komen we na een 2 1/2 uur weer uit bij Times Square.

Het plan is om meteen de uptown route te nemen maar komen wij even bedrogen uit..... Er staat een behoorlijk wachtrij. Gelukkig gaat er ieder kwartier een bus dus is t afwachten of t een kwartier of een half uurwachten wordt! Gelukkig ligt er een broodjeszaak op de hoek dus terwijl de 1 in de rij staat koopt de ander onze lunch. Als we even snel rekenen duurt het minstens tot 14.30 uur eer we hier weer terug zijn dus meteen maar even lunchen terwijl we wachten! Het wordt uiteindelijk een half uur wachten maar dan zijn we ook 1 van de eersten die instappen. En daar gaan we weer. Via een hele grote loup om Central Park heen staan we tegen 15.00 uur weer op Times Square. Tegen de tijd dat we aankomen zijn we helemaal kapot, een dag zitten is niks voor ons, dit is slopender als 16 kilometer lopen!

We nemen de metro weer naar t hotel en vlak ervoor pikken we een hotdog mee. Als we m opeten bedenken we dat ie wat tegenvalt, is het dit nu? Een knakworst is lekkerder, het is niet vies maar had me er meer van voorgesteld. Nou, dat hebben we wel maar mooi weer geprobeerd! Alleen de donuts nog en we hebben een groot gedeelte van de NYse eetcultuur geprobeerd! In het hotel is er weer even tijd voor contact met het thuisfront en dan mogen de schoenen weer aan even een hapje eten voor de tour in t donker begint. Bij Macy's is een leuk pleintje gemaakt en we gaan er even zitten om ons diner op te eten en een stukje cultuur op te snuiven. Het blijft leuk om iedereen zo te zien. Binnen 3 minuten staan we met de metro weer op Times Square.

We dachten dat we vroeg zouden zijn om 17.15 uur maar de mannen van de tour staan al klaar en we gaan bij 2 mensen staan en starten t begin van de wachtrij. Gelukkig hoeven we niet lang te wachten, tegen 17.30 uur komt de bus al voorrijden en kunnen we instappen. Als de rit begint vertelt de gids dat op Times Square ieder jaar de beroemde oud en nieuw viering is. Via de grote billboards wordt er afgeteld en tijdens de laatste seconden komt de bol naar beneden. Helaas hangt de bol momenteel niet op zijn plek vandaag, hij wordt schoongemaakt. We horen dat er dan eigenlijk alleen toeristen staan, New Yorkers komen nooit op Times Square en al zeker niet met oud en nieuw. Dan staan ze in bars of thuis voor de buis. Dit keer gaat de rit door Chinatown en Little Italy voor we bij de Manhattan Bridge aankomen. We moeten armen binnenboord houden en absoluut niet gaan staan. Als je hoogtevrees hebt mag je naar beneden want er is een behoorlijk hoogte verschil. Even twijfel ik maar besluit toch te blijven zitten. Het is donker dus de diepte zie je eigenlijk helemaal niet. Eindelijk houdt meneer de gids even op met babbelen en met New York van Alicia Keys in de oren gaan de de brug over. Als je dat hoort in combinatie met het adembenemende uitzicht op de skyline van New York in t donker ...... kippenvel van tenen tot kruin! Aangekomen in Brooklyn maakt de bus een draai en gaan we weer terug over de brug. Nu mogen we genieten van t uitzicht aan de andere kant. Alweer zo adembenemend als de heenweg. Onze gids verteld weer verder en eigenlijk zijn we deze praatgrage man die ook nog eens ontzettend schreeuwt helemaal zat. We halen de oortjes uit de oren, het is genoeg zo. Hij is vaak te laat met zijn commentaar, oh ja dat was the Empire State Building en hij verteld een hele hoop over zichzelf. "Gek" genoeg is hij zonder oortjes ook best redelijk te volgen.... Tegen 20.30 zijn we weer terug op Times Square en met de metro staan we nog voor 21.00 uur bij het hotel. Snel de foto's van de camera halen. Geweldige foto's gemaakt, al zeg ik t zelf! Ik weet zeker dat de foto die achterom op een tuindoek komt te hangen erbij zit.

• 14 Oktober 2016 - 14:05

Doetie En Jan:

Nou ik (wij) kunnen ons wel voorstellen, dat jullie onderhand kapotmoe zijn. Maar ja jullie belevenissen kunnenze niet meer afnemen. Prachtig hoor om al jullie verhalen te lezen, maken ook mij (Pa) iedere keer nieuwsgierig alser weer een berichtje van jullie binnenkomt. Ik geniet samen met mijn geliefde van alles wat jullie beleven.Maar ja het is onderhand alweer Friday, dus alweer langzaam aan de terugreis denken. Ik zou zeggen geniet nog van deze dagen, en houd er alvast rekening mee, dat jullie Zondagmiddag een enorme Jetlag hebben. Maar daar komen jullie ook wel overheen. Van mijn kant uit have nog veel fun, en voor zaterdagnacht alvast een goede terugvlucht gewenst. P.S. het wordt zondag 20 graden dus jullie nemengoed weer mee. Lieve groetjes van ons beide en tot schrijfs.....