Dagje in teken van wandelingen. - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van RoCaRo - WaarBenJij.nu Dagje in teken van wandelingen. - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van RoCaRo - WaarBenJij.nu

Dagje in teken van wandelingen.

Blijf op de hoogte en volg RoCaRo

12 Oktober 2016 | Verenigde Staten, New York

Alweer een prachtige dag!

Tegen 8.45 uur worden we bij de Brooklyn Bridge verwacht voor een wandeling met een gids. Het is een metroritje van een dikke 20 minuten dus een beetje bijtijds opstaan maar. Eigenlijk hoeven we hier totaal geen moeite voor te doen want tot nu toe zijn we iedere dag tegen 5.15 wakker, boh konden we dat thuis maar eens, slapen tot 11.155 ;). Tegen 8.30 uur stappen we in de buurt van de brug uit de metro en via een paar blocks staan we bij de sightseeing "winkel". Aangezien we moeten wachten op een paar Amerikanen die door de taxi op de verkeerde plek zijn afgezet begint Ross, onze gids alvast met een voorstelrondje. Als hij hoort dat we van Nederland komen knikt hij eigenlijk alleen maar. Oké dan! Als de gasten dan eindelijk arriveren begint de wandeling en horen we op veel plaatsen hoe New York is ontstaan. Op de vraag wie als eerste New York ontdekten werd ons van te voren gezegd hierop geen antwoord te geven..... Hahaha dat had ie mooi onthouden, die Dutchies. Voor ons een leuk iets om te onthouden was dat de zwart witte straatnaam borden Nederlands straten waren, destijds bedacht door de Nederlanders. Zo is Broadway een zwart wit straatnaambordje dus is het ontstaan geweest uit.......Breedeweg! Zo leer je nog eens leuke dingen hier. De bruin witte borden zijn historische en de groen witte zijn vanuit de overheid. We lopen verder en zien een prachtig nieuw gebouw, helemaal gemaakt van RVS. Volgens Ross herinnert t de architect aan de zee en we kunnen duidelijk zien waarom dat zo is. Hij verteld dat t penthouse te huur is voor een lieve som van$65.000 per maand, de mond valt ons open. Langzaam naderen we de Brooklyn Bridge en horen we over t ontstaan van de brug. De architect heeft zijn bouwwerk nooit afgezien. Tijdens de bouw viel hij en blesseerde zijn enkel. Hij was er vast van overtuigd dat hij t kon genezen door de enkel onder stromend water te houden, 3 weken later overleed hij. De bouw werd overgenomen door zijn zoon die ook een ongeluk kreeg maar niet meer kon lopen. Hij kon vanuit zijn huis via een telescoop de hele bouw zien en stuurde zijn vrouw iedere dag met nieuwe opdrachten naar de brug. Veertien jaar later opende de vrouw de 2 kilometer lange hangbrug door van Brooklyn naar Manhattan te lopen. Hedendaags mogen er geen vrachtwagens over de brug, ze is immers gebouwd voor paard en wagen. Vrachtverkeer en bussen gaan over de volgende brug, de Manhattan Bridge. Voor de brug stopt de tour van Ross en dan gaan we alleen de brug over. Het loopt flink steil op en ineens loop je over houten planken ipv het beton zoals in t begin. Het is onderweg goed opletten want meteen aansluitend aan t voetpad loopt een fietspad waar je fietsers van 2 kanten kunt verwachten. We lopen tot de eerste pilaren en staan versteld hoe groot ze zijn....hoe hebben ze dat voor elkaar gekregen ergens tussen 1869 en 1883. We lopen terug naar t plein en eten iets bij een karretje langs de weg. Regelmatig zien we hier New Yorkers staan te wachten dus dan moet het wel goed zijn. Die kipkebab op een sateprikker smaakt inderdaad verdraaid goed! We hebben nog even de tijd voor onze volgende wandeling en lopen via allerlei zijstraten naar Wallstreet.

Op de trappen bij de oude cityhall (gemeentehuis) eten we een pretzel en drinken we een kopje koffie, weer even appen met het thuisfront en dan is t tijd voor onze volgende tour. De Wallstreet Walk. Iets waaraan we van te voren twijfelden om te doen maar achteraf bijzonder leuk blijkt te zijn. Met onze gids lopen we door district Wallstreet en leren we interessante dingen. Waarom heet t Wallstreet bijvoorbeeld? Toen de Nederlanders in New York waren begonnen zij de handel, zij hadden immers de handel met Nederlands Indie dus wisten wat ze deden. Het floreerde en de kolonie werd groter en rijker en dat deden ze in een hoog tempo. Ergens in de 16de eeuw hoorden ze dat de Engelsen onderweg waren om aan te vallen en ze wisten niet wat ze moesten doen, ze hadden immers geen leger. Ze gingen te rade bij Peter Stuyvesant en die zei dat ze een muur moesten bouwen et voilà Wallstreet! Verder een hele hoop informatie maar wel ontzettend leuk om het eens gehoord te hebben. We eindigen bij de 911 memorial. Uiteraard hoort The World Trade Center ook tot de financiële wereld.

We gaan even terug naar t hotel om de rugzak en cameratas te dumpen. Meteen weer terug want om 17.45 uur worden we bij Planet Hollywood verwacht. Daar genieten we van spareribs, zo mals dat ze bijna van t bot afvallen als je ze oppakt. Ze zijn zalig! We twijfelen over een toetje te nemen maar ineens valt ons in dat er een Carlos Bakery in Times Square ligt. Dus dat wordt ons dessert. We laten alles inpakken en genieten op de hotelkamer van een heerlijke cupcake met Nutella...... ook al zo zalig! En een soesje maar niet gevuld met slagroom maar met banketbakkersroom. Wel ontzettend machtig maar letterlijk en figuurlijk finger licking good...... We kijken op de GPS en zien dat we ondanks het vele metro gebruik toch ongemerkt een 16 kilometer hebben afgelegd! We merken er niet veel van...... gevalletje oefening baart kunst?

Ik merk dat mijn verslag korter wordt! En dat zal waarschijnlijk ook wel zo blijven deze laatste dagen. We hebben bewust niet te veel geplant in aanloop naar onze terugreis. De komende 2 dagen nog eens rustig genieten van alles tijdens een Hop on Hop off bustour. En een rondvaart het hele eiland rond. Niet dat de afgelopen dagen overvult waren met activiteiten maar ze waren vooral heel indrukwekkend.

• 13 Oktober 2016 - 22:41

Doetie En Jan:

Weer een intressant, prachtig verslag .
    Leuk dat nederland en amerika zo met elkaar verweven zijn.
    Weer een prachtige dag maar ook vermoeiend er komt zoveel wetenswaardig heden op je af.
    Bedankt weer voor dit prachtige verslag
    Geniet nog van deze mooie vakantie en we zien al uit naar het volgende verslag
    Lieve groetjes van ons xxx