29-06-2015 - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van RoCaRo - WaarBenJij.nu 29-06-2015 - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van RoCaRo - WaarBenJij.nu

29-06-2015

Door: Ca

Blijf op de hoogte en volg RoCaRo

29 Juni 2015 | Canada, Jasper Park Lodge

Vandaag staat er een relax dagje op t programma, doen waar we zin in hebben! Behalve dan met de Jasper skytram. We worden wakker en het regent zachtjes, een verwelkoming na die hitte van gisteren. We starten lekker rustig op in de morgen en tegen 10.30 uur rijden we richting Jasper. Een parkeerplek voor campers wordt goed aangegeven en ondanks het rijkelijke late tijdstip is er volop plaats. Jasper is in een soort 3 hoek gebouwd dus alles ligt dicht bij elkaar. We zien het station en van binnen is het net of de tijd heeft stilgestaan. Even verderop ligt het informatiecentrum dus gaan we kijken of we kaarten voor de Jasper Skytram kunnen kopen. We zien op een folder een combi van Skytram met in de avond een rondrit voor het spotten van wildlife. Aangezien we tot nu toe weinig gezien hebben van t wild hier kopen we de combitickets.

Niet veel later worden we door een bus opgehaald voor de Skytram en na een kort ritje staan we voor de ingang. De buschauffeur geeft ons nog de tijd voor de terugrit en dan kunnen we naar boven. Onze gondel vertrekt om 14.15 dus kunnen we nog even onder rondwandelen. Dan wordt ons vertreknummer afgeroepen en mogen we de gondel in. Met een man of 30 staan we in de gondel en het wiebelt van jewelste..... Ca is blij dat ze met het gezicht richting berg staat! De stijging is enorm en je oren ploppen ook aan alle kanten, in een vliegtuig is t minder erg. Op 2261 meter stappen we uit en zijn we op gelijke hoogte met de bergen die vanuit de weg hebben bewondert! Ook hier is het uitzicht weer spectaculair. Tijdens het rondlopen hebt je een uitzicht van 180 graden over dit gebied. De rest van t park boven is achtergebleven gebied en is totaal niet te vergelijken met Banff. Een houtenvlonder die een beetje in een driehoek loopt met een wandelpad naar de top van de berg, een restaurant op het in- en uitstapgedeelte en dat was het dan. We blijven ongeveer een uurtje boven en dan wordt t tijd voor de terugreis naar beneden. Ca boft met de leuke Amerikaan die in de gaten heeft dat ze bang is. Hij hoort dat we van Nederland zijn en begint te vertellen dat hij al 2 keer in Nederland een 4 daagse mars met volle bepakking heeft gelopen, de Nijmeegse 4 daagse. O dan bent u militair! Trots koppie "yes I am" en zo ontstaat een leuk gesprek. Voor we het weten zijn we bijna beneden, dank je wel lieve Amerikaan, je hebt me door de terugreis gesleept met je gesprek. Dan is t nog even wachten op de bus richting centrum en dan ben je weer in Jasper.

Het is tegen 16.30 en om 17.20 uur worden we bij het oppikpunt verwacht voor de wildlifetour. Tijd voor een snelle hap, we vinden een KFC. Snel naar binnen en weer net zo snel naar buiten! In al die tijd dat er een KFC bij de woonboulevard ligt zijn we er in totaal 2 keer geweest! Het aanbod spreekt ons niet echt aan dus opzoek naar een andere toko. Iets verder door ligt een restaurant die zegt de beste in toen te zijn dus dat wille we dan nog wel eens zien. We bestellen wat te eten en hopen dat we het nog op tijd krijgen, hoe lang duurt het nu eenmaal om 2 stukje kipfilet te bbqen...... Als we net na 5 en nog geen hap hebben gegeten vragen we of ze t kunnen inpakken aangezien we vreselijke haast hebben. De kok schrikt zich een ongeluk en gaat als een gek aan de slag. Om 17.15 staan we met het eten in plasticzakjes buiten en onderweg naar het oppikpunt eten we een stukje kip. De rest gaat in de rugzak en gaat later wel de magnetron in. Net als we bij de halte aankomen stopt ook de bus, het had geen minuut langer moeten duren allemaal.

Dan gaat de rit over de autoweg richting Edmonton, handig want daar rijden we morgen ook! Onderweg zien we een rendier van dichtbij, we mogen uitstappen om foto's te maken maar moeten van de gids op een 10 meter afstand blijven. Het dier graast ondertussen op z'n gemak verder. De gids verteld dat rendieren steeds meer gewend raken aan mensen, ze worden door wolven richting de stad gedreven, vandaar. Alleen heeft de stad Jasper er nu een nieuw probleem bij, rendieren lopen te pas en onpas door de stad. Soms vechten de dieren maar tijdens het paarseizoen is het helemaal feest, de mannen kruipen op alles met 4 poten en proberen t zelfs bij 2 benige! We gaan weer verder en zien een paar bergschapen, die zijn iets schuwer. Bij t zien van al die auto's liepen ze toch verder. Hierna rijden we nog een heel stuk verder en helaas zien we geen dieren meer, we krijgen een beetje het idee dat we bij de neus zijn genomen maar we snappen dat je dit soort dingen niet kunt regisseren. We gaan weer terug en vlak voor Jasper slaan we een weg in richting Lake Maligne. Halverwege een korte stop en wat uitleg over de dieren en de door Lutz meegebrachte hoorns. Als we verder rijden zien we in de verte auto's stilstaan dus de volgende stop voor ons. Hier zien we berggeiten met 2 jongen, wat een dotjes zijn dat (nog). Het zijn net stofzuigers, alles langs de berm gaat in het bekkie. En hop weer verder. Na een bocht zien we alweer allemaal auto's staan en langzaam rijden. En dan gaan we echt uit ons dak, een zwarte beer! We maken foto's uit t raam en verdringen ons om haar maar zo goed mogelijk te kunnen zien. We zien mensen de gekste dingen doen, ze maken selfies (volgens onze gids het stomste wat je kunt doen omdat je dan je rug naar de beer draait en niet meer kunt zien wat hij doet)' en stappen zelfs uit de auto's om dichterbij te kunnen komen. Lutz verteld ons dat je juist in de veilige omgeving van je auto moet blijven in dit soort situaties en dat de beer zich juist in dit soort situaties begint te ergeren. De berin loopt ondertussen onverstoord verder en plukt hier en daar wat te eten mee vanuit de berm. Wat is het een imposant dier, op haar ooie dooie loopt ze langs de weg! Schijnbaar van niks onder de indruk. Hebben we toch nog geluk gehad deze rondrit! Dan rijden we terug naar Jasper en is de rit ten einde. Om 21.30 uur staan we bij de camper en met onze gedachten nog bij ons avontuur rijden we terug naar onze camping. Ineens merken we dat we honger hebben, oja, we hebben bijna niks gegeten vandaag. Snel de kip in de magnetron en zo zitten we om 22 uur aan ons diner. Hierna vlug naar bed, morgen moeten we vroeg op want er staat ons een lange rit naar Edmonton te wachten.

• 30 Juni 2015 - 20:48

Maurice:

What? Kfc kippies niet lekker? ;-) :-)

• 01 Juli 2015 - 08:13

Chrisja:

Ik kan niet slapen, zo dan maar jullie reis lezen, en jullie hebben ons veel verteld , maar nu kan ik alles beter mee krijgen, om het nog eens allemaal te lezen. Goede reis verder.